Optimer dit oplæg med en PowerPoint-klikker

Dette indhold er sponsoreret

En PowerPoint-præsentation kan hurtigt blive kejtet for både oplægsholder og publikum, hvis teknikken ikke er i orden. Derudover kender vi nok alle sammen til, at pauserne mellem hvert slide bliver meget langtrukne, fordi man skal rende fra én ende af et lokale til et andet for at skifte slides. Med en PowerPoint-klikker kan du opnå glidende og bedre præsentationer, så du kommer til at fremstå overbevisende og professionel. Læs Proximo’s anmeldese, og find den helt rigtige PowerPoint-klikker til dig. 

Vælg den helt rigtige powerpoint-klikker

Når du skal finde den helt rigtige PowerPoint-klikker, kan det være en god idé at overveje hvornår og i hvilken kontekst, at du har brug for en klikker. En klikker kan nemlig stille forskellige behov, alt efter om den skal bruges privat, i skolen eller professionelt på arbejdspladsen. Hvis du ønsker en funktionsdygtig og brugervenlig klikker, kan Logitech R400 anbefales. Fjernbetjeningen scorer højt på brugervenlighed og indeholder en laserpegepind, så du kan fremhæve vigtige dele af din præsentation for dit publikum. Der findes også gratis apps med PowerPoint-klikkere, som kan downloades både til iphone og android. Disse apps er anvendelige, hvis du blot skal fremlægge i skolen, eller hvis du ikke kan nå at skaffe en rigtig fjernbetjening inden et oplæg. Går du op i lækker design, og har du tilmed en mac-computer, så kan du købe en Apple Remote, som har et minimalistisk og lækkert udseende.

Det gode PowerPoint-oplæg

Selvom at PowerPoint er et visuelt formidlingsværktøj, så indeholder mange PowerPoint-præsentationer kun slides med tekst. Det er dog synd, for slides med tekst alene kan hurtigt kede publikum, da der mangler blikfang for dé, der kigger på. Derfor er det en god idé at inkorporere billeder og lyd i dine slides, så din præsentation bliver fængende. Faktisk skal du helst gerne helt undgå forklarende tekst, både i brødtekstform og i punktform, selvom dette giver dig tryghed. Brug i stedet talekort, hvis du har brug for at læne dig op ad noget tekst. De ord, som du skal bruge i dit PowerPoint, skal være et par enkelte simple sætninger i stor skrift, som enten kan være opsummerende for en pointe eller sætte rammen for et helt oplæg. Du skal også undgå trivielle og (mis)brugte sætninger, såsom “dagsorden”, i dit oplæg. Alle har set det tusinde gange før, og de fleste vil kede sig i mødet med overbrugte ord. Forsøg i stedet at være kreativ, og giv dit oplæg en overskrift såsom “En perlerække af guldkorn”. 

Sådan øver du dig til en PowerPoint-præsentation

En PowerPoint-præsentation bliver bedst, hvis du øver dig inden præsentationen. Det gælder især, når din præsentation (naturligvis) primært består af fængende billeder og lyd og ikke af tekst. Det er en mulighed at tage talekort med til din præsentation, men du fremstår mere professionel og mere overbevisende uden. Du skal derfor helst kun have din PowerPoint-klikker i hånden og have øjenkontakt med publikum. Et godt råd er at dele dine afsnit ind i emner, som du kan associere med præsentationens grafik eller billeder. Når så billederne dukker op på skærmen, under din præsentation, vil du blive husket på, hvilket afsnit du nu skal tale om.